Antikmarked

4.-5. nov. i Kulturhus Bunkeren, Olof Palmes Alle 11

Den antikke verden møder den frivillige sociale verden og sammen med andre grupper, der måtte ønske at være med. På den måde opstår et nyt fællesskab, der skaber en ny form for marked, der kan blive en ny tradition i Aarhus/kulturbunkeren.

Der bliver mulighed for at leje en bod til mad og drikke, til salg af antikviteter/lopper, lotterier m.m., som kan være med til at rejse en god sum penge til at kunne sende primært børn fra Bispehaven på sommerlejr.

Der bliver forhåbentlig børneaktiviteter, loppeboder, brugskunst og kunsthåndværk (gerne levende boder, hvor folk f.eks. sidder og laver deres håndværk eller signerer deres nye børnebog.

Alle børn har ret til en god sommerferie. Det er filosofien bag Bjørnebande-Lejren. I 2022 dannede Hummelmosen på Djursland rammen om lejren for de i alt 40 børn primært fra Bispehaven i Aarhus. Marianne Mortensen er lejrchef og har været med alle år. Hun kan simpelthen ikke lade være.

– Min søster og jeg startede bjørnebanden engang i sin tid for 39 år siden, siger Marianne Mortensen. Vi startede med at have en børneklub i en lejlighed i Bispehaven, men den måtte vi aflevere til boligforeningen, og så skulle vi finde på noget andet. Så besluttede vi at lave en årlig sommerlejr for børnene i stedet for, fortæller Marianne Mortensen.

Mange af dem, der er ledere på lejren i dag, er selv startet som børn på lejren i fem-seks-års alderen. De er også glade for at give noget igen til børnene. De frivillige er dog også hele grundlaget for lejren. Ca. 150 mennesker giver en lille smule eller mere for at det kan løbe rundt, forklarer Marianne Mortensen. Hjælpen kommer både i form af en håndsrækning til eksempelvis madlavning og som pengegaver, men lejren modtager også mad og andre goder til lejren lige fra havregryn og fladbrød til sodavandsis, fortæller lejrchefen, der lægger kælderrum til donationerne forud for lejren.

LEJE AF STAND
Der er mulighed for at leje en stand på 2x2m for 500 kr. for lørdag og søndag. Der er ikke begrænsning på hvor mange standholdere går sammen, prisen er pr. bod. Der er mulighed for leje af bord til 100 kr. for weekenden.
For leje af stand skal du kontakte bjornebanden.sommerlejr@gmail.com

Tanja, der deltog i markedet skrev følgende på sin Instragram  (uddrag):

Mens mange andre tilbragte weekenden på Bogforum, valgte jeg at støtte et lokalt marked i Kulturhus Bunkeren. Overskuddet fra dette marked går ubeskåret til Sommerlejrgruppen Bjørnebanden.

Til min egen store overraskelse er jeg tilsyneladende kommet i banko-alderen og købte tre plader til et lotteri fyldt med præmier fra Bjørnebandens sponsorer. Det resulterede i en lille præmie i form af en Tupperware madkasse og et personligt navneskilt til min postkasse, som vil blive leveret i løbet af ugen og komme til at inkludere mit og mine hundes navne. Jeg blev også belønnet med en lille pose slik som trøstepræmie.

Jeg overvejede kort, om mit navneskilt skulle have tilføjet “Indgang på eget ansvar” med tanke på hundene, men besluttede at droppe det. Jeg tvivler alligevel på, at nogen vil blive skræmt væk af mine to pelstotter, selvom de kan gø og knurre som store hunde, når det tager dem. Tværtimod, den ældste hund ville nok gemme sig under sengen, mens Karla ville byde uønskede gæster velkommen ved at lægge sig på ryggen med alle fire poter stikkende op i vejret.

🏕️ SOMMERLEJREN BJØRNEBANDEN
Bjørnebanden er en årlig sommerlejr for børn, drevet af dedikerede frivillige. Lejren har netop fejret netop sit 40-års jubilæum og blev grundlagt tilbage i 1984 i boligområdet Bispehaven i Århus Vest. Selvom lejren stadig har sine rødder i Århus Vest, deltager børn fra hele landet nu.

Da Bjørnebanden er en 100% frivillig forening, er de afhængige af økonomisk støtte for til næste år at kunne give børnene endnu en fantastisk sommerferieoplevelse.