Indvielse af Storbylandsby 2

Fredag den 29. september blev Storbylandsby 2 forvandlet til et farverigt festområde med flag, balloner og en lille ballonportal på vores fællesområde. Denne mindeværdige dag markerede den officielle indvielse af Storbylandsby 2 i samarbejde med Aarhus Kommune og Østjysk Bolig / Lejerbo.

Imponerende fremmøde

Selvom truende regnskyer hang lavt over os, var fremmødet imponerende. Vores gæster udgjorde en herlig blanding af beboere, repræsentanter fra Aarhus Kommune, inklusive Rådmand Anders Winnerskjold, Boligforeningens direktør, medarbejdere og repræsentanter fra arkitektfirmaer samt bygherrer og beboernes egne gæster.

Bobler og inspirerende talere

Dagen begyndte med festlige bobler og inspirerende taler, der alle reflekterede over den lange og udfordrende rejse, som Storbylandsby 2 har gennemgået. Byggeriet har stået over for ikke mindre end to entreprenørkonkurser, uventet jordforurening og utallige andre uforudsete udfordringer.

En episk rejse

En af talerne sammenlignede Storbylandsbyens rejse med et episk eventyr i H.C. Andersens ånd. I H.C. Andersens eventyr blev modstand og besværligheder ofte anset som værende nødvendige ingredienser på vejen mod den lykkelige slutning.

Aarhus som pionerer inden for storbylandsbyer

For mere end et årti siden etablerede Aarhus Danmarks første Storbylandsby, blot ganske få kilometer herfra. Storbylandsbyerne er baseret på ideen om omvendt integration og omfatter 40 husstande med en unik sammensætning af socialt udsatte og almindelige beboere. Samarbejdet og fællesskabet spiller en nøglerolle i Storbylandsbyens succes. Derfor opfordrede flere os også til at værne om det allerede spirende fællesskab i Storbylandsby 2.

En farverig bydel i konstant udvikling

En anden taler nævnte, at storbylandsbyen har tilføjet farver og mangfoldighed til vores lille hjørne af Aarhus, hvilket allerede har beriget vores nabolag. Byggeriet viser, at mangfoldighed ikke er begrænset af bygningernes højde, størrelse eller pris. Sammen med Kulturhus Bunkeren er Storbylandsbyen nu blevet hjertet i vores hurtigt voksende bydel.

Sang, musik og kulinariske delikatesser

Efter talerne fyldtes luften med musik og sang, da vi i fællesskab sang Kim Larsens uforglemmelige klassiker, ‘Vi bor til leje på Haveje.’ Musikeren Thomas Fønss førte an i en menneskelig orm, der sneglede sig gennem Storbylandsbyen og endte i Kulturhus Bunkeren.

I Kulturhus Bunkeren forkælede et medlem af vores nyvalgte afdelingsbestyrelse vores smagsløg med delikate kulinariske kreationer. Menuen bød på forførende små retter og en overdådig chokoladekage med et tykt lag chokoladecreme, der dannede bogstaverne SL2.

Plantning af æbletræer

Efter det officielle program samledes en gruppe beboere ved de nyopstillede bordbænkesæt midt i Storbylandsbyen. Her plantede vi meget symbolsk i fællesskab to æbletræer, som vi netop havde fået i indvielsesgave.

Du skal plante et træ

Da jeg i dagene efter reflekterede over indvielsesfesten, kom jeg til at tænke på en sang, vi ofte sang på min højskole, nemlig “Du skal plante et træ” af multikunstneren Piet Hein. Sangen fremhæver vigtigheden af at udføre handlinger, der vil vare ved ud over vores eget liv, handlinger, der fortsat vil give, når vi ikke længere er her. Vi skal, billedligt talt, plante et træ.

Piet Heins tanker om enkelhed og helhed træder stærkt frem i sangen, og jeg mener, at de kan overføres direkte til de tanker, der ligger bag opførelsen af Storbylandsbyen og til dagens indvielsesfest og de ord som både vi beboere og Storbylandsbyen fik med på vejen. Hver enkelt beboer udgør et led i en større sammenhæng og har del i fremtiden – også i fortiden, der selv engang var fremtid.

Dybe rødder

Lad os håbe, at både Storbylandsby 2 og de nyplantede æbletræer vil slå dybe rødder og udvikle sig i mange år fremover, til glæde og gavn for både nuværende og kommende beboere.

Tak til Aarhus Kommune og Østjysk Bolig / Lejerbo for en fantastisk dag og for gaver og smukke ord. Jeg glæder mig allerede til flere sammenkomster i fremtiden og til samarbejdet med både boligforeningen og kommunen. Som vi beboere snakkede om, da den officielle del af indvielsen var overstået, er det fedt at mærke den store opbakning, engagement og velvilje fra alle sider af.

Tanja Hornbech Jensen, beboer i Storbylandsby 2, 1. oktober 2023